26 jul 2014

Groen doen!


Vandaag heb ik op site www.wnf.nl/voetafdruktest mijn ecologische voetafdruk berekend (het stukje aarde wat jij als mens gebruikt). Bij mij was de uitslag 4,24 hectare. Als iedereen zo zou leven zouden er zeker twee aardbollen nodig zijn! Daarom heb ik besloten eens op te zoeken hoe ik mijn ecologische voetafdruk kan verminderen en dus meer rekening te houden met het milieu. Doe de test ook eens en kijk eens naar de tips hieronder om je voetafdruk te verkleinen!



Drink kraanwater in plaats van water uit een flesje
In Nederland drinken we met zijn alleen HONDERDEN MILJOENEN flessen water per jaar! Voor iedere fles water wordt gemiddeld 300 keer meer energie gebruikt dan een even grote hoeveelheid water uit de kraan (dat komt vooral door de verpakking en het vervoer). Kraanwater is daarom dus veel beter voor het milieu. Wat ik zelf altijd doe is een gekocht plastic flesje kopen en deze dan elke keer opnieuw vullen, handig voor onderweg! Thuis drink ik gewoon kraanwater uit een glas en ook in een restaurant vraag ik om kraanwater in plaats van spa blauw. 

Afval scheiden
Een kleine moeite: een aparte bak voor plastic, papier, glas, organisch afval en restafval. Hierdoor kan heel veel afval gerecycled worden, waardoor de materialen minder snel opraken. Een goede manier om het milieu een handje te helpen!

Laat lampen niet voor niets branden
Een lamp aanzetten als je zelf niet thuis (of niet in deze kamer) bent, is natuurlijk ontzettend onnuttig! Daarom is het veel beter om deze lampen uit te zetten. Kost minder energie en bespaart je ouders ook nog geld!

Douche niet te lang
Ik weet het: HEEL MOEILIJK! Maar als je eenmaal weet hoeveel energie en water je onder de douche gebruikt, schrik je daar echt wel van! Één minuutje minder scheelt al flink wat gas en water! 


Doe zelf ook eens de test op www.wnf.nl/voetafdruktest! Wat is jouw ecologische voetafdruk?