11 jul 2014

Recept: Speculaastaart met peer


Vandaag had ik opeens ontzettende zin om een taart te bakken! Daarom heb ik even rondgekeken op het internet en daar vond ik een taart die helemaal bij mij past: speculaastaart met peer. Heerlijk! Brengt me helemaal in de wintersfeer (al is het ondertussen wel zomer)! Hier voor jullie het recept, dus lees snel verder.


Hoelang heb je nodig om de taart te maken?
Het maken van de taart kost ongeveer 20 minuten en de taart moet daarna nog 50 minuten in de oven.

Wat heb je nodig?
150g boter 
150g amandelspijs
150g bloem
4 el abrikozenjam
1 el speculaaskruiden
3 grote handperen
1 el citroensap
4 eieren

Wat moet je doen?
1. Verwarm de oven voor op 160 graden en zorg dat de boter alvast uit de koelkast is zodat deze zacht is als je hem gaat gebruiken.
2. Schil de peren, snijd ze in 4 stukken en verwijder het klokhuis. Smeer ze daarna stuk voor stuk in met citroensap.
3. Klop in een kom de boter en het amandelspijs met een handmixer tot een romige massa. 
4. Klop één voor één de eieren door het mengsel.
5. Voeg al kloppend de speculaaskruiden, een mespuntje zout, de bloem en de abrikozenjam toe. Zorg dat het een mooi glad beslag is.
6. Vet de vorm in en vul de vorm daarna met het beslag.
7. Leg de peren bovenop het beslag. Met de smalle kant naar binnen en de bolle kant naar boven.
8. Bak de taart in ca. 50 minuten goudbruin. Laat de taart in de vorm nog even afkoelen, maar zorg dat de taart nog warm is als je hem eet! De taart is het lekkerst als de peren nog warm zijn!

Wat vond ik van de taart?
Zoals ik al zei, heb ik de taart vandaag gebakken. Ik vond het erg leuk om hem te maken! Het is geen erg lastig recept, maar je moet wel echt iets doen. Niet zo'n mix waar je alleen water toe hoeft te voegen ;-)
De taart was erg lekker! De peer en speculaas waren een geweldige combinatie en hij was niet al te zoet!